A Pygmalion effektus és a valóság

                                                                                      (első rész)

A Pygmalion-hatás könnyen félreérthető: Ezzel a motivációs technikával nem a másik megváltoztatása a cél! Csak akkor működik ez a varázslat, ha valakit, őt építő, ön-azonos dolgok kibontásában akarunk motiválni, segíteni. És hogy mások teljes önmagukként való kiteljesedése beleillik-e a mi elképzeléseinkbe? Hm... Itt kezdődnek a bonyodalmak..

"Változtasd meg a fejedben lévő képet a másikról, és Ő meg fog változni!"

Hát igen. Amennyiben a fejedben lévő kép hamis volt eddig, ami szerint őt kevésbé jónak, ügyesnek, okosnak, szépnek láttad , ahhoz képest, amilyen valójában… akkor valóban csodákat  művel ez a technika. Elsősorban Veled.

Igen elsősorban Veled, ha képessé váltál arra, hogy egy fixált észlelési sémából ki tudj lépni és másképp tudj  látni  és érzékelni valakit.

Lehet ez a saját gyermeked, társad, kollégád. És valóban: ha képes vagy őszintén , és a másik változásába vetett hittel,  őt szolgálóan megváltoztatni a gondolataidat, kommunikációdat ezzel az emberrel szemben, akkor ez az ember elkezd változni, kinyílni, a kapcsolatod is látványosan javul vele.  Mint a gyermek az iskolában, akiről a tanító néni egyszer csak elhiszi, hogy meg tudja csinálni. És a gyermek meg is csinálja. Csodálatos dolog  ez!

És mi ennek az akadálya? Hiszen akkor ez egy sima ügy, gyerünk, emberek, tegyük a dolgunkat!

Vizsgáljunk meg egy ilyen hétköznapi témájú  folyamatot  a  Te oldaladról:

Például, eddig a gyermekedet  lustának  láttad, akkor holnaptól úgy fogod kezelni, hogy nem az. Holnaptól úgy nézel rá, és beszélsz hozzá, mint egy igyekvő, összeszedett, energiáit jól rendező és fókuszáló emberkére.

Mi is történik valójában? 

Nevezzük a jelen állapotot "A" pontnak (lusta a gyermeked)  és a vágyott állapotot "B" pontnak (nem lusta már a gyermeked).  Amit teszel: elkezded a gyermekedet húzni  "A" pontból "B" pontba, azzal a feltételezéssel, hogy ő nem lusta.

Hanem milyen is?? Milyen kép él a Te fejedben a "B" ponttal kapcsolatosan? Milyennek kellene lennie a gyermekednek? El kellene minden nap pakolnia a ruháit? Naponta legalább 3 órát kellene tanulnia? Mosogasson, takarítson hetente párszor?  
Teljesen érthető elvárások egy szülő részéről.

A nehézséget  egyrészt az okozza, hogy a gyermeked fejében olyan képek vannak, amelyek nem biztos, hogy összeegyeztethetőek a Te képeiddel. További nehézséget jelenthet annak a félreértése részedről, amit a gyermeked a "lustaság"  jelzőjével leírt állapottal feléd kommunikál.
Ugyanez  érvényes a partner- és kollegális kapcsolatokra, barátságokra, rokoni viszonyokra, és természetesen nem csak a „lustaság” példáját tekintve.

Érdekes jelenség, hogy legtöbbször akkor akarunk a Pygmalion-effektus technikájával élni, amikor meg akarunk változtatni valakit. Lehetőleg úgy, hogy számunkra megfelelően működjön.

És, mi van akkor, ha a másik fejében lévő szándék nem ugyanabba az irányba mutat?

Mi történik, ha a gyermekünk nem lusta, hanem a pillangókat figyelő tudós vagy  író-palánta, akinek mindig is nehéz lesz ebben a zajos világban megfelelni az ezer irányba húzó követelményeknek?

Mi történik, ha a társadból figyelmes érzéki szeretőt akarsz faragni, de kiderül, hogy az ő számára nem itt van az igazi kérdés, hanem a házasság intézménye egyszerűen nem neki való. Te egy utazót fogtál ki, például. A Te "B" pontod a „tartós, boldog párkapcsolatban, örömteli szex” az ő "B" pontja pedig: „szabadnak lenni, mint a madár, hegyeket hódítva meg”.

Minden embernek van  harmonikus létállapota. Ez az állapot teljesen egyedi, mindenkinél más. Az  apáca, a szabadságot vágyó utazó, a katona, a táncművész, a színész, a vadász (manapság üzletembernek hívjuk) az író, a remete.…. mind-mind más harmonikus létállapotra lettek teremtve. Más lesz neki a jó, mint Neked vagy egy harmadiknak.

Idomíthatóak vagyunk, de csak egy bizonyos pontig.

A gyermeked megtaníthatod, hogy az élete könnyebben szervezhető, ha bizonyos szabályokat betart, például rendet tart maga körül. Ha azt a biztonságot tapasztalja, hogy ettől még szabadon kibonthatja magát, egész jó eredményt érhetsz el egy író-palántánál is.

Ha  a társad érzi, hogy szabadon útjára kelhet, hogy meghódítsa a hegyeket, előbb fog érzéki szeretővé változni, hiszen a a Te B pontod az ő szemében és észlelésében, a börtön kötelékéből átváltozott egy érdekes lehetőséggé a szabadság megtapasztalása mellett.

És, hogy te ezt a felállást akarod-e?

Az már egy újabb kérdés.

Bármi is a "terep"; gyermeknevelés, párkapcsolat, kollegális viszonyok...bármi is a vágyott változás valakivel kapcsolatban: az első, amit meg kell tanulnunk: Látva és értve figyelni.

Eredményt szeretnél? Kezdd azzal, hogy látva és értve figyeled Magadat! 

Miért olyan fontos  számodra a vágyott változás a másikban? Mit hozna Neked az ő változása? Te hogyan kezelnéd ezt az új helyzetet? Neked miben kellene változnod, ha benne a kívánt változás lezajlott?

Végül:  VALÓBAN és igazából ezt AKAROD?

Második rész:  És, ha a másik nem akarja a jót?

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

ELKÖLTÖZTEM!

Írásaimat itt találod: www.endreihorvathagnes.hu

Magamról:

Mindenki számára vannak utak, ahová hívja az élet. Az én egyik utam az az elkötelezett figyelem és megértési szándék, melyeknek tárgya az emberek cselekedetei mögött megbúvó motiváció. Az a "valami" ami sok esetben beleszól az életünkbe, anélkül, hogy tudnánk róla. Izgalmas, állandó nyitottságot feltételező, folyamatos tökéletesítést kívánó, nagyszerű hivatás. Megtarthatnám ezeket a tapasztalatokat a terápiás munka keretein belül. De miért is tenném? Sokat segíthet egy-egy gondolat, amikor megtalálja a gazdáját. Ezért ezeket a tapasztalatokat, az írás segítségével átadom másoknak. Örömmel teszem: az írás számomra az egyik legizgalmasabb, legörömtelibb létállapot. Amikor írok, otthon vagyok...

Szakmai bemutatkozó