Panaszkodás, a nagy energiarabló


A krónikus panaszkodást úgy képzeld el, mintha azt az energiát, ami azt a célt szolgálja, hogy az életedet saját magad örömére építsd és éld, szó szerint, kidobnád az ablakon! Legjobb esetben!

Ha az energiák áramlását videofelvételen megnézhetnéd, megrémülnél hogy micsoda önrombolást viszel véghez magadban. Ha egy kutató elmagyarázná neked, hogy panaszkodás alatt mi zajlik az agyadban és az hogyan hat az immunrendszeredre, szívműködésedre, emésztőrendszeredre, és még sorolhatnám…biztosra veszem, hogy százszor meggondolnál minden panaszos mondatot!


Ez nem azt jelenti, hogy néha nincs helye egy-egy őszinte panasznak az életünkben. Mást jelent a panasz, mint egy negatív élmény feldolgozásának eszköze, és más a panaszkodás, mint „beállítódás”



Ha jól megfigyeljük,azt látjuk, hogy a szokássá vált a panaszkodás üzemmódját az alábbi két "pillér" tartja életben:


1.Fixált észlelési fókusz (elsősorban a rosszat észlelem)

2.Fixált megélési séma ( arra koncentrálok, hogy mi módon lesz nekem rossz)



A panaszkodás valójában az önromboló negativizmus egyik „legnépszerűbb” kommunikációs formája, melynek egy sajnálatos mellékterméke, hogy másoktól is energiát rabol el. És innentől kezdve ez már nem is csak a panaszkodóról szól…


A panaszkodásod oka minden esetben ugyanaz: elégedetlen vagy! Hogy mivel? Valójában mindegy mivel vagy a gondolataidban, vagy szavakkal kifejezve elégedetlen! Minden krónikus elégedetlenséged és panaszod a saját magaddal való elégedetlenségedről szól!


A PANASZKODÁS TÍPUSAI


Természetesen létezik a jogos panasz, és természetes reakció egy bennünket ért fájdalmas esemény után, hogy kipanaszkodjuk magunkat. A romboló panaszok jellemzői, hogy krónikusak, vagyis: viselkedésünk természetes részévé és mindennapivá válnak. Hosszas megfigyelés után ezeket a panaszkodási típusokat tapasztaltam:


1.Elvárt panaszkodás

Hazánkban kimondottan jellemző, szinte kommunikációs forma. Már megint esik az eső. Már megint nem esik az eső. Nehéz az élet. Ezek a hülye autósok/gyalogosok. Az én időmben azért ez nem így volt. Ismerős? 

2.Sajnálj engem!

Az egyik leggyakoribb panaszkodási forma. Alapja a felelősség hárítása, a tehetetlenség érzése és a cselekvőképesség hiánya .A panaszkodás a kilátástalanságot és reménytelenséget sugallja. Energia-rablásban első helyen áll!

3.Ugye, hogy igazam van?

Előfordul, hogy valaki még évekkel a válása után is a volt párjára, főnökére, kollégájára stb… panaszkodik. Célja az állásfoglalásra kényszerítés, a panaszkodó megerősítése vélt igazában. Krónikus formája feldolgozási képtelenséget takar, amely mögött komoly önértékelési zavar húzódik meg.

4.Semmi sem jó!

Aki mindenben a rosszat látja. Egy fokkal könnyebb kezelni, mint a „Sajnálj engem” típusát, hiszen a morgó, negatív ember esetében könnyebb okot találni, hogy elkerüljük a társaságát, míg egy ember, akit sajnálni kell… Az más! A „Semmi sem jó” típusú panaszkodás mögött a személyiség teljes elutasítása áll. Ahogy semmi sem jó az életben, úgy „semmi sem jó bennem”. Az ilyen ember valóban segítségre szorul, mivel ebből az állapotból a legnehezebb kijönni, ha már krónikussá vált.

5.Törődj velem!

Sokan a törődést és figyelmet egy kis panaszkodással szeretnék elérni. Sajnos időseknél ez gyakoribb, aminek kulturális és társadalmi okai is vannak az egyén felelősségén kívül. E mögött is önértékelési zavar áll, miszerint „csak” önmagáért nem figyelmet érdemlő és szerethető az illető.

6.Nekem nem lehet jobb, mint neked!

Hasonló az „Elvárt panaszkodás” típusához, de ebben az esetben személyesebb a dolog. Ebben a pozícióban védi magát a panaszkodó illető azzal, hogy idomul az őt körülvevő környezethez. Példa: valaki nagyon boldogan él a párjával, de tudván, hogy a másik házassága a romokban hever, ő is elkezd panaszkodni a saját kapcsolatáról. Ebben az esetben az elhatárolódástól, kiközösítéstől való félelem húzódik meg a panaszkodás hátterében. Egyáltalán nem ritka!!

7.Hát nem látjátok?

Ebben az esetben a panaszkodó tudni véli, hogy valami rosszul működik, valaki valamit rosszul csinál, vagyis: bírál, kritikákat fogalmaz meg a panasz eszközével egy bizonyos témában. Itt a háttérben meghúzódó probléma az önérvényesítés hiánya vagy képtelensége, az akarat érvényesítésének nehézségei, és a háttérbe szorítottság keserűsége. Szintén dobogós helyezést ér el a panaszkodási formák körében.


Miért jó Neked, ha britokában vagy a fenti ismereteknek?


-Képessé válsz arra, hogy magadban felismerd, ha ebbe az utcába keveredtél. Az önrombolásnak az esélye ezzel a tudatossággal lényegesen kisebb.


-Képessé válsz arra, hogy másokban felismerd a panaszkodás hátterében meghúzódó késztetéseket. Így bölcsen tudod kezelni a helyzeteket. Ezzel másnak is segítesz és véded a "saját köreidet"


És azt tudod, hogy te hogyan reagálsz a panaszkodásra? Mert sok mindent elárul Rólad, ahogy a panaszt kezeled...


Javasolt cikk:   Te hogy kezeled a panaszkodást?






0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

ELKÖLTÖZTEM!

Írásaimat itt találod: www.endreihorvathagnes.hu

Magamról:

Mindenki számára vannak utak, ahová hívja az élet. Az én egyik utam az az elkötelezett figyelem és megértési szándék, melyeknek tárgya az emberek cselekedetei mögött megbúvó motiváció. Az a "valami" ami sok esetben beleszól az életünkbe, anélkül, hogy tudnánk róla. Izgalmas, állandó nyitottságot feltételező, folyamatos tökéletesítést kívánó, nagyszerű hivatás. Megtarthatnám ezeket a tapasztalatokat a terápiás munka keretein belül. De miért is tenném? Sokat segíthet egy-egy gondolat, amikor megtalálja a gazdáját. Ezért ezeket a tapasztalatokat, az írás segítségével átadom másoknak. Örömmel teszem: az írás számomra az egyik legizgalmasabb, legörömtelibb létállapot. Amikor írok, otthon vagyok...

Szakmai bemutatkozó